Rijswijk, 17 juni 2025 – Danone lanceert haar Skyr portfolio op de Nederlandse markt. Deze lancering past binnen het snelgroeiende, gezondheidsgerichte portfolio waar Danone de afgelopen jaren fors in investeert en sluit naadloos aan bij de missie om gezondheid te brengen door voeding. Danone Skyr is in andere landen al op de markt en valt in de smaak door het 0% vet- en tegelijkertijd hoge eiwitgehalte. Vanwege Danone’s ambitie om lekkere gezonde producten aan te bieden en in Nederland te groeien in zuivel stapt het concern ook in Nederland in deze categorie. Danone Skyr werd ontwikkeld op basis van honderd jaar kennis en wetenschap op het gebied van gefermenteerde zuivel van het bedrijf en een uniek, gepatenteerd fermentatieproces.
Consumenten hechten vaker en meer waarde aan gezonde producten (1). Danone ziet een groeiende vraag naar voedzame producten, die laag in vet zijn, maar wel voldoende eiwitten bevatten. Skyr, geïnspireerd op traditioneel IJslands recept, is daar een voorbeeld van. In Nederland wordt dagelijks 0,83 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht aanbevolen. Skyr draagt bij aan deze aanbevolen inname, en levert daarnaast ook belangrijke voedingsstoffen zoals calcium. Bovendien slaat 1 op de 5 Nederlanders regelmatig het ontbijt over (2). Skyr kan helpen om de dag voedzaam te starten dankzij zijn hoogwaardige eiwitten met de 9 essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft.
Gebaseerd op wetenschap
Om dit soort producten te kunnen maken investeert Danone in wetenschap en innovatie in Parijs en Nederland. Uit onderzoek (3) blijkt dat de veelal droge en stroeve smaak de skyr categorie belemmert in zijn verdere groei. Danone deed vijf jaar lang onderzoek om te komen tot een gefermenteerd zuivelproduct dat een laag vetgehalte combineert met een hoog eiwitgehalte, een lage zuursmaak, een goede textuur met hogere viscositeit dan standaard Skyr yoghurt, een goede stabiliteit tot het einde van de houdbaarheid en uitstekende organoleptische eigenschappen. Het resultaat is de Danone Skyr, waarvan de smeuïge smaak tot stand kwam dankzij Danone’s unieke gepattenteerde fermentatieproces met een nieuwe stam van de melkzuurbacterie Lactobacillus rhamnosus.
Ardy van Helvoort, expert voedingsfysiologie bij Danone en Associate Professor aan Maastricht University: “We doen al tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek naar fermentatie, eiwitkwaliteit en de effecten daarvan op spierherstel, onder andere in ons onderzoekscentrum in Utrecht. Daar bootsen we bijvoorbeeld de werking van de darmen na, om te zien hoe darmen reageren op verschillende eiwitten in voeding. We gebruiken steeds vaker ook inzichten uit onderzoek naar medische voeding om consumentenproducten te verbeteren.”
Significant beter getest op de Nederlandse markt
Danone’s eerste yoghurts in Barcelona werden gemaakt in een tijd dat darmproblemen een groot maatschappelijk probleem vormden in Spanje als gevolg van ondervoeding. Nu, meer dan 100 jaar later, is de kern van de activiteiten nog hetzelfde: focus op gezondheid, innovatie en fermentatie is bij Danone nog altijd de basis van productontwikkeling, zegt Evren Dogu, General Manager van Danone Benelux: “De lancering van Danone Skyr sluit naadloos aan bij waar we vandaan komen én waar we op inzetten: het brengen van gezondheid door voeding, naar zoveel mogelijk mensen. Skyr staat bekend om zijn hoge eiwitgehalte en 0% vet, en past perfect binnen een gezond voedingspatroon. Toch ervaren sommige consumenten de droge textuur als een drempel. Met Danone Skyr maken we deze categorie toegankelijker door gezondheid en smaak te combineren – en zo de smeuïgste skyr op de markt te bieden dankzij het unieke gepatenteerde fermentatieproces.”
Danone heeft als ambitie te groeien in het zuivelschap in Nederland, met producten die de missie van het bedrijf ondersteunen én die gebaseerd zijn op wetenschappelijke innovatie. Danone Skyr is daar een mooi voorbeeld van. Volgens onafhankelijk onderzoek wordt Danone Skyr Naturel significant beter getest op textuur en smaak ten opzichte van andere skyrs in de Nederlandse markt (4).
Betere zuivel
Danone richt zich op voedzame producten die goed zijn voor mens en milieu. Danone was het eerste bedrijf dat wereldwijd een absolute doelstelling voor methaanreductie vaststelde om de milieu-impact van zuivel te verminderen. Tegen 2030 moet de methaanuitstoot van verse melk voor de zuivelproducten van Danone met 30% worden verminderd ten opzichte van 2020. Dit maakt deel uit van een holistische strategie om over te stappen op meer regeneratieve landbouwpraktijken, waaronder dierenwelzijn, economische levensvatbaarheid van het bedrijf en vermindering van broeikasgassen. Meer dan 95% van de melkveehouders die verse melk leveren voor de productie van onze Danone Skyr meten de broeikasgasemissies van hun bedrijven en Danone ondersteunt proefprojecten om het voer te diversifiëren en de impact op de vermindering van methaan te meten.
Nathalie Guillaume, directeur duurzaamheid bij Danone Benelux: “Deze doelen helpen ons relevant te zijn en blijven in de toekomst. Niet voor niets is Danone in Nederland B Corp gecertificeerd. Dat is een erkenning van onze inspanningen voor mens en milieu, en het helpt ons om te blijven verbeteren. Ook buiten Nederland werken we daar hard aan. Tegen eind dit jaar hopen we wereldwijd B Corp gecertificeerd te zijn.” (5)
Breed portfolio
In Nederland zijn consumenten vooral vertrouwd met Danone’s productmerken zoals Activia, HiPRO en Actimel. Nu lanceert Danone voor het eerst een product onder het eigen merk: Danone Skyr. Het assortiment bestaat uit een Skyr potten in de smaken naturel en vanille, evenals kleine porties in de smaken perzik-abrikoos en aardbei. Daarnaast is er een drinkbare Skyr beschikbaar in de smaken vanille en aardbei. Met deze variatie speelt Danone in op verschillende consumptiemomenten gedurende de dag.
Bronnen [1] https://www.motivaction.nl/actualiteiten/nieuwsberichten/voedingsgewoontes-2024-gezonder-minder-vlees-minder-bezuinigen [2] Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 2023 [3] Understanding Consumers, Codes & Narratives – Greek Yoghurt, Skyr, Kwark and Yoghurt, Canvas Concepting 2023 [4] ln de sequentiële monadische tests van naturel skyr producten uitgevoerd in Nederland door in totaal 232 consumenten in 2024. Meer info op www.danone.nl. [5] https://www.danone.com/content/dam/corp/global/danonecom/investors/en-all-publications/2023/integratedreports/integratedannualreport2023.pdf |